despre mine...

Fotografia mea
Bacau, Romania
Imi place sa descopar locuri si gusturi noi,... lucruri si oameni care sa-mi aduca bucurie si de la care sa invat ceva nou si de bine.

luni, 16 iulie 2012

Cipru

Anul asta am fost pentru prima data in Cipru, am plecat in vacanta, ca de obicei, cu temele facute...adica stiam ce e de vizitat, ce e de mancat, ce e de facut si ce e de neratat...
Nu aveam asteptari mari si nici fiorul locului nou, pentru ca imi imaginam ca o data ce ai vazut Grecia si Turcia, cand ajungi in Cipru nu te pot astepta mari noutati, cultura asemanatoare, peisaje comune, mancaruri cu gust cunoscut, ma intelegeti, nu ma pot abtine sa nu-mi creez imagini si asteptari preconcepute atunci cand plec spre o destinatie noua...asa sunt eu!...dar Cipru m-a surprins cu lucruri noi si mi-a oferit sansa sa petrec cateva zile superbe in care am putut combina relexarea pe plaje superbe cu plimbarea prin locuri frumoase, o combinatie destul de fericita - de peisaje ce-ti taie rasuflare cu oameni prietenosi si deschisi (asta, probabil, si pentru ca sunt destul de obisnuiti cu turistii - prezenti mai tot timpul anului) ....oricum mi s-a parut o

combinatie perfecta, dar si inedita, intre greci si turci, iar la amestecul asta mai ghicesti si izul de fosta colonie engleza, adica, gasesti cate putin din fiecare si in traditii si in oameni si in locuri, dar fiecare individ in parte e foarte constient si mandru de originea lui,  fie ca e cipriot-grec sau cipriot-turc...iar in tot acest mix, Nicosia e apogeul, astazi fiind singura capitala din lume divizata politic, de o granita si o asa numita ''linie verde'' care imparte orasul dar si insula in doua, partea de sud - adica Republica Cipru, care este parte a UE, in care limba oficiala este greaca si care au adoptat moneda Euro din 2008 si partea de nord care se numeste Republica Turca a Ciprului de Nord, republica recunoscuta doar de Turcia si de nici un alt stat sau for international si care a fost intemeiata prin 1974 cand armata turca a invadat nordul insulei pentru a impiedica unirea  Ciprului cu Grecia...iar tecerea dintr-o parte  in alta (desi este de o parte si alta a unei strazi) se face cu pasaportul (noi am reusit si cu buletinul - probabil am prins o tura mai ingaduitoare ) se pune viza si la intrare si la iesire, iar spre surprinderea mea la prima terasa in partea turca, ospatarul nu stia sa vorbeasca greceste sau mai bine zis nu voia!...adica el era turc si nu conta ca la o strada distanta era o alta lume, pe el nu-l interesa.... iar diferenta intre cele doua parti ale orasului este izbitoare, este un oras ce pastreaza la tot pasul - ca toata insula, dealtfel- urme ale numeroaselor stapaniri- persana, egipteana, romana, otomana si chiar venetiana- in centru orasului troneaza si azi zidurile venetiene, de pe la 1500....  motiv pentru care Nicosia este o destinatie de neratat, unica si destul de ofertanta chiar si pentru un turist mai pretentios.
   Noi am ales ca destinatie Larnaca, dar am luat excursii si am vizitat si alte orase sau locuri cu anumita insemnatate sau cu peisaje deosebite, insa ce ma impresionat cel mai mult a fost faptul ca oriunde am poposit am intalnit foarte, da'foarte multi romani la munca, multi dintre ei veniti din Grecia cuprinsa peste masura de criza,...angajati in aeroport, la plaja, in magazine, iar la fiecare terasa la care am stat, in momentul in care intelegeau de unde esti, trimiteau imediat angajatul roman....si chiar dintre turisti, destul de multi erau romani, iar marea majoritate era formata de englezi, intr-un fel la ei acasa, insa foarte nemultumiti ca Cipru nu mai e o destinatie ieftina, cum era odata!
    Larnaca in sine este un oras frumos, destul de curat, linistit, cu o faleza destul de pitoreasca, cu case frumoase, cu oameni ce-si duc viata ''in strada'', la modul ca usa casei lor e pe margine drumului si e mereu deschisa ochilor trecatorilor mai mult sau mai putin curiosi (obicei intalnit si in alte sate si orase) altii mai norocosi au o mica terasa care e tot in drum, si unde iau masa fara nici o retinere si toata vacanta am avut un imbold ciudat de a intra in vorba cu unii din ei pentru a vedea daca sunt la fel de deschisi si in suflet cum isi au casele!...dar m-am abtinut!
    Daca tot am poposit pe malul marii, nu am rezistat sa nu facem si o croaziera de-a lungul coastei, mai ales ca marea era linistita si oferta era destul de vasta....
Tot in Larnaca se afla biserica Sfantul Lazar, iar in apropiere de Pafos am vizitat biserica Sfanta Parascheva, o constructie in forma de cruce, de influienta bizantina, foarte veche dar si foarte frumoasa si cu surprindere, am aflat ca aici se afla moastele ei! - poate doar o parte!...
    Drumul spre Pafos este o incantare in sine, decorul se schimba de la plantatii de citrice ingradite de chiparosi, la plantatii de maslini alternand cu pante abrupte ce se sfarsesc in valuri azurii...o destinatie intermediara e si o plimbare prin Limassol, iar punctul culminant e imaginea incantatoare ce te surprinde in Petra tou Romiou- locul de nastere al Afroditei, unde e musai sa intri in apa, iar de vrei sa intineresti, cica tre'sa inconjori stanca inot...mie una, mi-a fost teama sa nu cumva sa ies prea tanara din scaldatoare si sa nu mai seman cu cea din buletin, asa ca am zis pas!
    Pafos-ul mi s-a parut cel mai frumos oras din Cipru, insa avea o singura hiba, majora din punctul meu de vedere - avea prea multi turisti!...in rest, toate bune si frumoase si casa lui Dionisos, cu frumoasele si faimoasele sale mozaicuri descoperite accidental in 1962 si care dateaza din anul 300 i.H si care prezinta scene mitologice si din viata celebrului zeu al vinului, iar unul care m-a impresionat in mod special, e cel in care se afla o serie de simboluri mai mult sau mai putin cunoscute, iar printre ele se observa si Steaua lui David dar si celebra svastica, care de fapt inseamna Crucea soarelui si reprezinta trecerea anotimpurilor desi este cel mai sfant simbol hinduist si se pare a fost folosit prima data de locuitorii Eurasiei.
    Cat despre bucatele cipriotilor, am avut cateva dezamagiri si anume, maslinele si uleiul lor nu sunt nici pe departe la fel de gustoase ca cele ale grecilor (maslinele sunt chiar greu de mancat, cel putin dupa gustul meu) si ma mir de ce, ca doar clima e asemanatoare....apoi nu am vazut nici de leac kataif sau baclavale, desi aveau de unde mosteni!....iar ca plus, pestele si fructele de mare proaspete, vinul local, alb si sec foarte bun, iar iaurtul si branza de capra destul de gustoase...am mai incercat din specialitatile locale - souvlaki, halloumi, musaca, pastitio, coaste de oaie la gratar, sarmale si nu mi s-au parut deosebite, iar ce a fost cu adevarat bun ( desi si asta depinde de la taverna la taverna) a fost un meniu mezze - care de obicei e pentru 2 persoane si care ar inseamna gustari diverse si care poate fi pe baza de carne sau fructe de mare si peste, eu am preferat ultima varianta - asta pentru ca in general cand sunt pe malul marii nu prea-mi vine sa mananc carne!...chestia asta contine multe sosuri si salate, diverse garnituri de legume, nelipsitii cartofi prajiti alaturi de peste, calamari, sepie, caracatita, creveti si langustine...poate si in alte combinatii care imi scapa, oricum, o incantare pentru orice gurmand!
   Si pentru ca o vacanta fara poze e ca ciorba de vacuta fara ardei iute, la final va las spre intregire a impresiilor in compania catorva dintre ele, pentru ca au fost muuulte si mi-a fost tare greu sa aleg!

Relax...

O casuta mai frumoasa ca alta...

Un sit arheologic acoperit spre a fi pastrat mai bine

Un amfiteatru cu o vedere superba...

Cea din mijloc e stanca Afroditei...

Biserica Sf Parascheva
Farul din Pafos
Zidurile venetiene din Nicosia

Un bar cu o terasa cu o masa si un scaun...

O muscata uriasa...

Biserica Sf. Lazar

Una din miile de pisici de pe strazile Cipriote...

Un comerciant de fructe si legume din Nicosia-turca
Protest in vama din mijlocul Nicosiei...

Mozaicurile lui Dionissos

Larnaca de pe mare...

Si cateva ceva din cele gustate...

Va doresc calatorii pe masura asteptarilor!

25 de comentarii:

Marius spunea...

Foarte frumos reportajul, este bogat atat in cuvinte, cat si in imagini! Este si foarte util, mi-am facut o idee (de fapt mai multe) despre Cipru. O vacanta acolo este binevenita oricand. O seara buna!

VIVIANA spunea...

Multumesc Marius...si de vizita si de aprecieri!

The Wandering Oltean spunea...

Frumoasa vacanta!

Dorina spunea...

Frumoasa vacanta ! E bine de stiut tot ce ai scris tu aici . Eu am fost anul trecut in Cipru , in Paphos , am plecat foarte entuziasta si m-am intors foarte dezunflata , nu m-a incantat cu nimic .Am gresit eu locul se pare :)

coco spunea...

ce imagini minunate...foarte frumos..iubesc bucataria cipriota...ma uit la emisiunea aceea si incerc si eu diverse !

ZielonaMila spunea...

Beautiful place, fantastic photograph. I am greeting

DiaMar bucataria galbena spunea...

Frumoasa vacanta ai avut.Pupici!

simplu si bun spunea...

Frumoase imagini....frumoasa vacanta!

Anonim spunea...

Superbe imagini si relatarile
Nu am fost inca in Cipru, spersa ajung...deocamdata nu e pe lista.
Imi plac casutele acelea cu jaluzele albastre din lemn imi amintesc de Cartagina _ Tunis

Haplea spunea...

Super vacanta!Am fost si noi in Cipru si ne-a placut!

Carol spunea...

Frumos ce ai scris. Am locuit 4 ani in Limassol. M-ai facut sa retraiesc putin clipe minunate cu postul tau. Ma bucur ca ti-a placut in Cipru. Din pacate, ca mai peste tot, lucrurile se schimba. Astept si eu sa ajung anul viitor iar acolo la prietenii nostri.

Unknown spunea...

Mă bucur că te-ai distrat!Ţi-a plăcut mult,asa-i?

Haplea spunea...

Frumoasa vacanta, si noua ne-a placut in Cipru.Am fost anul trecut.

grasu64 spunea...

Invitatie de participare la: Concurs pentru bloggeri culinari “FISSLER BY KIKA – EXCELENTA IN BUCATARIE”

nouatigaraelectronica spunea...

Interesant articolul si foarte superbe pozele.

Frumos articol si superbe poze :D

Angelica spunea...

Buna, mi-as dori foarte mult sa ajung in Cipru, iar fotografiile tale m-au convins ca este un loc superb. Cu ce companie aeriana ai calatorit? Eu am gasit niste bilete ieftine la Flysky cu compania tarom...Imi poti da cateva detalii despre conditiile de cazare? Mersi mult

Unknown spunea...

foarte interesant, si mi-a placut mult cum ai descris tot, probabil am sa vizitez cu familia, Ciprul cat de curand!

Anonim spunea...

Dupa 6ani de lucrat si de locuit in cipru...............NU MAI AM CUVINTE.Limassol-Larnaca-Aya Napa-Pafos....sa mananci o suflakia si sa bei o zivania........

Supernatural tara,o iubesc mult!am lucrat acolo,si mi a placut.In curand ma intorc,ca mi e dor.E o tara linistita.

Marina spunea...

Pozele sunt superbe si realizez ca locurile din Cipru unde le-ai facut nu sunt pline de turisti, pline la refuz.
Nu m-am gandit pana acum sa merg incolo, dar in vara 2015 s-ar putea sa incerc, ce merge acolo euro sau dolari americani?

mihaela ghergheli spunea...

am fost si eu in cipru 7 ani .este un loc foarte frumos si oameni foarte prietenosi.m-as intoarce oricand acolo pentru ca e superb .

Simona spunea...

Am fost si eu vara trecuta si am gasit un loc atat de frumos, doar ca nu-i asa cunoscut: Petreon Sculpture Park, la vreo 20 km de Larnaca. Merită vizitat locul. https://kaplias.wordpress.com/2016/03/11/petreon-sculpture-park-paradisul-construit-de-un-artist-la-50-de-ani-2/

Laura spunea...

Urmaresc cu drag blogul tau!